سعيد عبيد
سعيد عبيد
سعيد عبيد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى تعليمي ثقافي اجتماعي

الرئيسيةبوابة سعيد*المنشوراتأحدث الصورالتسجيلدخول

(افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!!

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
droos
نائب المدير
نائب المدير
droos

علم بلدك : مصر
شخصية مفضله : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Ooouus10
دعاء : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Iuca_410
حيوان أو طائر تفضله : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Cat89110
لونك المفضل : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Supermamy-9ceb8af51e
(افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! B7n54318
المزاج : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Image_134679825_8524
انثى

(افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Empty
مُساهمةموضوع: (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!!   (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Emptyالسبت 12 نوفمبر 2011, 3:05 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
د. هبة يس خبيرة التنمية البشرية

أرسلت (م.ف) إلى افتح قلبك تقول:
أنا بنت عمرى (22 سنة)، طالبة فى كلية نظرية، فى سنة ثالثة، تعرفت على طالب أكبر منى بثلاث سنوات أول ما دخلت الكلية،

وهو كان متفوقاً جدًا ودايما من الأوائل على دفعته، وكان كتير من زمايلنا سواء فى دفعته أو فى الدفع الأصغر
بيروحوا له عشان يشرح لهم حاجات أو يديهم ملخصات من اللى كان بيعملها لنفسه ويذاكر منها،
وده كان سبب تعرفى بيه فى بداية الكلية، الحقيقة كان طيب جدا وماكنش بيبخل على حد بوقته أو بمعلوماته،
لكن الموضوع ده طبعا كان عامل له شعبية كبيرة جدا فى الكلية، من الشباب والبنات، وطبعا بين البنات بالذات،
فكان فيه بنات كتير معجبين بيه لشطارته وذكاءه ولجدعنته معانا كمان.

فى البداية كنت اعرفه زى الباقيين، لكن مع الوقت بقينا نتكلم أنا وهو أكتر،

ونحكى لبعض حاجات كتير مالهاش علاقة بالدراسة أو الامتحانات، حسيت أنى مهتمة بيه، وهو كمان،
لكن كنت بأقول إنه ممكن يكون بيفكر فيا زى ما بيفكر فى بقية البنات اللى بيتعامل معاهم (اخواته الصغيرين) زى ما بيقول،
لكن بالنسبه لى أنا، بدأت أقتنع أنه شغل تفكيرى، وأصبح مش مجرد زميل أو واحد بيساعدنى فى المذاكرة،
بقيت بتضايق من كمية الناس اللى بيتكلموا معاه كل يوم، لأن ده كان بيقلل فرص كلامى معاه لوحدنا،
وكمان لقيت نفسى باغير جدا لما يقف يشرح حاجة لبنت أو يضحكوا مع بعض مثلا،
شوية بشوية اعترفت بينى وبين نفسى أنى فعلا بحبه، وباتمنى الارتباط بيه فى المستقبل،
لكن هو مشاعره ناحيتى فضلت مبهمة جدا، يعنى بيهتم بيا، وبيكلمنى بحماس، وبيضحك معايا،
ويسمع منى و يحكى لى، لكن فى نفس الوقت باحس أنى مش مميزة عنده، زيى زى غيرى من البنات.

هو اتخرج بعد دخولى أنا الكلية بسنة واحدة، واتعين معيد فى الكلية، يعنى فضلت أشوفه كل يوم،

وفضل هو متواجد بيننا كطلبه زى قبل كده، لكن الاهتمام زاد بيه طبعا من البنات، فأصبح (الرسم عليه) طمعا فيه كشخص،
واستغلالا لوضعه الجديد كمعيد، وأنا فضلت زى ما أنا بحبه من بعيد لبعيد،
ومش قادرة أحدد مدى قدرى عنده مقارنة بكل البنات التانيه دى.

زادت تعاملاتنا مع الأيام خصوصا وأنى كنت همزة الوصل بينه وبين الطلبة اللى عايزين ياخدوا دروس،

فكنت أنا أول من روج له بين دفعتنا والدفع التانيه، وكنت أنا تقريبا اللى بانظم له كل حاجة، المواعيد والأسماء والإجازات والفلوس،
حتى أنه كان بيعتمد عليا ساعات فى تصوير الورق للطلبة، كنا بنتكلم كل يوم بالساعات سواء فى الكلية أو فى التليفون،
وبالرغم من أنى ماصارحتوش بمشاعرى، لكن أنا متأكدة أنه فاهمها كويس، لأنه كتير من اللى حوالينا لاحظوا اهتمامى بيه،
ومنهم اللى كان فاكر أن احنا فعلا مرتبطين، لكن فى نفس الوقت كنت خايفة أفرض نفسى عليه،
أو انجرح لو صارحته ورفضنى.

لغاية ما جه يوم حكيت له فيه عن عريس متقدم لى، فلقيت وشه اتقلب، وغضب، وصوته اتغير،
وسألنى بحده: (وانتى رأيك إيه؟)، فرحت جدا ساعتها، طرت م الفرحة، لأنى أخيرا فهمت أنه هو كمان مهتم بيا،
وإلا ماكنش غار أو غضب من خبر العريس ده، فضحكت يومها وطمنته أنى أساسا مش موافقة
على مبدأ أنى أتجوز واحد ماعرفوش خالص قبل كده، فبدأ يهدأ ويرجع طبيعى تانى،
ورجع يتكلم معايا فى بقية المواضيع العادية.

كنت منتظره منه أى خطوه بعد كده، لكن محصلش، كان نفسى أنه يطمنى ولو بالكلام،

وأنا كنت مستعدة استناه لغاية ما يكون نفسه، لأن ظروفه المادية مش قويه خالص، لكن برضه محصلش،
مر على موقف العريس ده شهرين من غير ولا كلمة منه، لغاية ما قررت أنا أنى أبادر وافاتحه فى الموضوع،
سألته (أنت مش بتفكر فى الارتباط؟)، قال لى ( ومين اللى هاترضى ترتبط بيا وأنا ظروفى المادية صعبة كده؟)،
قلت له ( البنات حواليك كتير وأنت عارف، وبعدين أنت المستقبل قدامك، بكره هاتبقى أستاذ فى الجامعة، وده شىء مش قليل)،
قال لى (أنا لسه قدامى تحضير وماجستير ودكتوراه ومشوار طويل)، قلت له ( طب ولو كان فى واحده مستعدة تستناك وتشيل معاك؟)،
ففاجئنى برد ماكنتش أتوقعه أبدا، وقال لى بالضبط (مش هاينفع يا.....)، استغربت جدا وسألته (هو إيه اللى مش هاينفع)،
قال لى (الى انتى بتفكرى فيه، انت غالية عندى جدا و باعزك أوى لكن زى اختى، خلينا أصحاب أحسن) !!!،
عفوا فى الكلمة (تنحت) مابقيتش عارفه أقول له إيه، سيبته ومشيت من غير ولا كلمة،
وفضلت بعدها كام يوم ماروحش الكلية ولا بانزل من البيت، وطول الوقت بافكر طيب لما هو بيعزنى زى اخته
أمال ايه اللى حصل يوم العريس ده؟، ولما هو كده كان بيقربنى منه كده ليه وهو فاهم وعارف كويس مشاعرى ناحيته؟،
طيب هابص فى وشه وهاكلمه تانى ازاى؟، طيب هاروح الكلية تانى من غير ما اتعامل معاه ازاى؟،
طيب هاقدر أنسى مشاعرى ناحيته واتعامل معاه زى الأصحاب فعلا؟،
ولا الأكرم لى أنى أبعد عنه وعن سكته نهائى؟.. بقيت هاتجنن من كتر التفكير.

لما غبت عن الكلية لقيته هو بيتصل بيا، كان نفسى أرد عشان اكلمه وأسمع صوته، لكن ماردتش،

عشان ماكنتش عارفه هاكلمه أقول له إيه، لقيته بيبعت لى رسالة على التليفون
( انتى غالية عليا أوى ومن أقرب الناس ليا ومش هاقدر اتحمل أن احنا نبعد عن بعض)
الله!!، و ده يطلع ايه بقى؟!!، قصده ايه بالكلام ده؟، لما هو مش عايزنى مش هايقدر يتحمل بعدى عنه ازاى؟.

رجعت الكلية بعدها بأسبوعين تقريبا، وكنا قربنا من امتحانات التيرم، عشان كده كنت باقضى فتره قليلة جدا فى الكلية،
وكنت باتعمد أنى أقلل احتكاكى بيه، وبقدر الإمكان ماتكلمش معاه إلا بخصوص الدروس والورق،
لأنى كنت لسه معايا كل مايخص شغله فى الدروس، وبعدها بشويه قلت له إنى محتاجة اسلمه كل ما يتعلق بشغله،
واتحججت بأنى محتاجة أركز فى الامتحانات، فلقيته بيرد عليا بحنيه غريبه،
وبيرفض أنه ياخد منى الورق، وبيقول لى (أنا مقدرش استغنى عنك)!!.

جات الامتحانات وماكنتش باروح الكلية غير على مواعيد الامتحان وبس، وطبعا هو كمان كان مشغول وقتها

وقلت فرص مقابلاتنا، فلقيته بيبعت لى رسايل باستمرار (يطمن على الامتحانات)،
ولما ما اردش يبعت لى على الفيس بوك يقول لى انتى فين؟...طمنينى عليكى...مفتقدك.

أنا باعته لحضرتك عشان تقول لى ده يبقى اسمه إيه بالضبط؟، هو بيحبنى ولا زى أخته فعلا؟

، عايزنى ولا لأ؟، والمطلوب منى أنى أعمل إيه بعد ما صرحت له بمشاعرى ورفضها بعضمة لسانه؟
، ممكن حضرتك تنصحينى أتعامل معاه ازاى؟.

يُتبع برد الدكتوره على السائله

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

http://sohba.ahladalil.com/
droos
نائب المدير
نائب المدير
droos

شخصية مفضله : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Ooouus10
دعاء : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Iuca_410
حيوان أو طائر تفضله : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Cat89110
لونك المفضل : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Supermamy-9ceb8af51e
(افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! B7n54318
المزاج : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Image_134679825_8524
انثى

مُساهمةموضوع: رد: (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!!   (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Emptyالسبت 12 نوفمبر 2011, 3:08 am

والى (م) أقول:

يا حبيبة قلبى الموضوع مش محتاج كلام، إنتى بس اللى صغيرة وخبرتك قليلة فى الحياة،
عشان كده مش فاهمه قصد الشخص ده إيه، الإنسان ده حابب (اهتمامك بيه) مش بيحبك أنت،
واحده هيمانه فيه وباين على وشها، وبترتب له شغله ومواعيده بكل قلب وضمير وبدون مقابل،
وكمان بتعمل له دعاية وبتجيب له زباين، هايعوز إيه أكتر من كده؟، دانتى لقطه!!.

الإنسان ده اعتاد التفاف الناس وخاصة البنات حواليه، فعجبه الموضوع،

و(اتمزج) أوى من أن كل واحده فيهم بتحاول تتقرب له بطريقه، طب ليه ما يستغلش الفرصة
ويخلى كل واحده فيكم تعمل له اللى تقدر عليه؟، مين عرفك أنه مابيعملش ده مع غيرك؟،
جايز جدا تكون فى بنات تانيه بتقدم له نوع آخر من الخدمات انتى مابتعمليهاش، يبقى ليه مايلعبش على كل الحبال؟.

هو زعل أوى ووشه اتقلب لما عرف أنك ممكن ترتبطى وتبعدى عنه، مش حبا فيكى، لكن لأن المعجبات هاينقصوا واحده،

ومش أى واحده، دى الى شايفاله شغله وممشيه له أموره، يبقى مايزعلش ازاى؟،
هو ابتدى يجر ناعم ويكلمك (بحنية) زى ما بتقولى، ورسايل ع الموبايل، ورسايل ع الفيس بوك،
لما حس أنك ابتديتى تبعدى عنه، واحتمال تفلتى من ايده، فقرر انه يمارس عليكى (سحره) عشان يرجعك تانى تدورى فى فلكه،
وفى نفس الوقت بدون ما يوعدك بحاجة أو يلزم نفسه من ناحيتك بشىء،
فهو كان صريح معاكى وقالك بصراحة (مش هاينفع)،
يبقى هو كده _ فى نظر نفسه_ برئ من اهتمامك بيه ومش مسئول عن مشاعرك ناحيته.

عايزه نصيحتى؟ ابعدى عنه تماما، ابعتى له الورق الخاص بشغله مع واحد من زمايلك عشان مايرفضش ياخده،

وماترديش على رسايله نهائى، ولو تقدرى تغيرى موبايلك والأكونت بتاعك على الفيس بوك اعملى كده،
وحاولى على أد ماتقدرى أنك ماتخليهوش يقف معاكى لوحدكم، ده إذا اضطريتى أنك تقفى معاه أصلا،
خليه ييأس من محاولات استردادك تانى، فهميه أنه خلاص يابن الناس (Game Over)
، وأنك من هنا ورايح فعلا هاتعامليه زى أى واحد تانى، ويمكن أقل كمان.

هايحاول يستميلك تانى، وهايبذل ما فى وسعه عشان تضعفى من ناحيته، لكن اجمدى،

لأنه صدقينى أول ما يحس أنك رجعتى له تانى هايرميكى فورا، وهايكمل حياته عادى جدا زى الأول بالضبط،
ومش بعيد كمان يفاجئك فى يوم من الأيام بخبر خطوبته من واحده تعرفيها،
واللى أرجح انها أكيد هاتكون واحده يعرف يستفيد منها كويس.

معلش استحملى و قاومى، وياريت ماتروحيش الكلية غير على محاضراتك وامتحاناتك وبس،

والحمد لله أنك فاضل لك سنة واحدة بس وتتخرجى وتبعدى عنه نهائى.

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

http://sohba.ahladalil.com/
أحلام
نائب المدير
نائب المدير
أحلام

لونك المفضل : (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! 000I055CN4q
(افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! LrT54686
انثى

مُساهمةموضوع: رد: (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!!   (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Emptyالأحد 13 نوفمبر 2011, 1:18 pm

اقتباس :

هو ابتدى يجر ناعم ويكلمك (بحنية) زى ما بتقولى، ورسايل ع الموبايل، ورسايل ع الفيس بوك،
لما حس أنك ابتديتى تبعدى عنه، واحتمال تفلتى من ايده، فقرر انه يمارس عليكى (سحره) عشان يرجعك تانى تدورى فى فلكه،

كلام صح أكيد .... كل تصرفاته معاها بتدل على إنه إنسان إستغلالى كل ال يهمه مصلحته هو ...

ومش مهم أى حاجة تانية .....

اقتباس :
ابعدى عنه تماما، ابعتى له الورق الخاص بشغله مع واحد من زمايلك عشان مايرفضش ياخده،
وماترديش على رسايله نهائى، ولو تقدرى تغيرى موبايلك والأكونت بتاعك على الفيس بوك اعملى كده،

كدا صح ... تصرف سليم 100%

مشكووووورة نانا على الموضوع الرااائع ..... عجبنى جداً رد الدكتورة هبة على السائلة .....

فعلاً موضوع زى كدا لازم ينتهى فوراً وبشكل حاسم لا رجوع فيه

الكنج
المدير العام
المدير العام
الكنج

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!!   (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!! Emptyالإثنين 14 نوفمبر 2011, 12:32 am

الموضوع شيق فعلا ولكن تعالوا نحسبها بعقلانيه شويه قبل ننهال على الشاب الطموح
الاول م احترامى للدكتوره هبه انا لا استطيع الحكم على الشىء الا من سماع الطرفين
واضح ان الحكايه على لسان الطالبه الجامعيه
وفورا اطلقنا السهام
وحتى لو فرضنا ان كلامها منطقى فانه يحبها فعلا ولكن الامكانيات الماديه تعوقه فيخير بين مستقبله العلمى وبين قلبه وحبه
انا اعتقد انه كان حواره هذا وما دار فى فكره هذا الامر
ارجو ان اكون قد اضفت جديدا
اشكرك droos على جميل موضوعاتك الحيويه الحساسه
https://saiedepied.yoo7.com

(افتحى قلبك مع د. هبة يس).. انتبهى حبيبك بيستعبط!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» (افتحى قلبك مع د. هبة يس).. الخيط الرفيع
» أي القلوب قلبك .. لعل قلبك هنا
» أيه اللى بتعمله لما حبيبك بيزعلك
» كيف تكتشفي ان حبيبك ميستهلش حبك ثانيه؟
» موضوع للنقاش (هل تقبل ان تحظر عرس حبيبتك او حبيبك ؟؟؟؟)